مدل« شناور پلکانی» در جمع‌آوری منابع طرح‌های تامین مالی جمعی
مدل« شناور پلکانی» در جمع‌آوری منابع طرح‌های تامین مالی جمعی
  1. صفحه اصلی
  2. اخبار و مقالات
  3. مدل« شناور پلکانی» در جمع‌آوری منابع طرح‌های تامین مالی جمعی

مدل« شناور پلکانی» در جمع‌آوری منابع طرح‌های تامین مالی جمعی

سه‌شنبه, 30 مرداد 03
فائزه حسین‌پور
تامین مالی جمعی
0
0

یکی از مدل‌های جمع‌آوری منابع طرح‌های تامین مالی جمعی مدل« شناور پلکانی» است. در این پست به توضیح این مدل می‌پردازیم.
در مدل شناور پلکانی جمع‌‌آوری منابع، مبلغ مشخصی از کل مبلغ موردنیاز طرح، به‌عنوان حد موفقیت (حد مینیمم) در نظر گرفته می‌شود؛ بدین‌معنا که با رسیدن وجوه جمع‌آوری‌ شده به این میزان، کمپین موفقیت‌آمیز تلقی می‌گردد.
در مدل شناور پلکانی دو حالت زیر را می‌توان متصور بود:
1_ اگر مبالغ جمع‌آوری شده ظرف مدت تامین مالی، کمتر از مبلغ حد موفقیت(حد مینیمم) طرح باشد، وجوه سرمایه‌گذاران به آنان برگشت داده شده وکمپین ناموفق اعلام می‌گردد.
2_ در صورت عبور از مبلغ حد موفقیت (حد مینیمم)، کمپین همچنان تا انتهای دوره جمع‌آوری وجوه باز می‌ماند و پس از پایان این مهلت، کل مبلغ جمع‌آوری شده، ملاک طرح خواهد بود. همچنین سود پیش‌بینی‌شده پروژه تغییری نخواهد داشت و وجهی به سرمایه‌گذاران عودت داده نخواهد شد. 
مثال:
 در صورتی که طرح به صورت 12.5 میلیارد تومانی و با حد موفقیت 6.25 میلیارد تومانی تعریف شود حالت‌های زیر را می‌توان در نظر گرفت:
 الف) اگر منابع جمع‌آوری شده بین 6.25 تا 12.5 میلیارد تومان باشد در این حالت، سرمایه‌گذاری تامین‌کنندگان قابل قبول خواهد بود و با همان سود پیش‌بینی‌شده و بر اساس مبلغ جمع‌آوری‌شده، طرح اجرا خواهد شد.
ب) اگر منابع جمع‌آوری شده کمتر از 6.25 میلیارد تومان باشد در این حالت، سرمایه‌گذاری تامین‌کنندگان قابل قبول نخواهد بود و کمپین ناموفق تلقی شده و تمامی منابع جمع‌آوری شده به تامین‌کنندگان عودت داده خواهد شد.

نظرت چیه؟
ارسال نظر
اشتراک‌گذاری
کپی کردن لینک

نظرات

نظر ثبت شده، نظر تو چیه؟