ضمانت‌نامه تعهد پرداخت
ضمانت‌نامه تعهد پرداخت
  1. صفحه اصلی
  2. اخبار و مقالات
  3. ضمانت‌نامه تعهد پرداخت

ضمانت‌نامه تعهد پرداخت

سه‌شنبه, 30 مرداد 03
فائزه حسین‌پور
مربوط به جذب سرمایه است
1
0

در سرمایه‌گذاری به روش تامین مالی جمعی، ارائه تضامین و وثایق لازم به سرمایه‌گذار، نقشی کلیدی در جلب اعتماد به طرح‌های متقاضی سرمایه دارد. این تضامین و وثایق که در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شوند، تعهداتی را برای جبران خسارات احتمالی سرمایه‌گذار در صورت عدم موفقیت پروژه به‌وجود می‌آورند. در این یادداشت به معرفی یکی از این تضامین، یعنی «ضمانت‌نامه تعهد پرداخت» می‌پردازیم.
ضمانت‌نامه تعهد پرداخت در واقع یک سند تجاری است که تا تاریخ سررسید، دارنده‌ی ضمانت‌نامه می‌تواند مبلغ آن را از صادرکننده مطالبه نماید.
برخلاف برخی ضمانت‌نامه‌ها، ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بدون قیدوشرط بوده و دریافت‌کننده می‌تواند در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر، وجه را از صادرکننده مطالبه کند.
ضمانت‌نامه‌ تعهد پرداخت غالبا توسط بانک‌ها و یا صندوق‌های پژوهش و فناوری با پشتوانه اعتبار و توان مالی آن‌ها صادر می‌شوند.
در تامین مالی جمعی، ضمانت‌نامه تعهد پرداخت می‌تواند سرمایه‌پذیر یا صادرکننده ضمانت‌نامه را صرفا متعهد به پرداخت اصل سرمایه‌ کند.
ضمانت‌نامه تعهد پرداخت، سودآوری پروژه را تضمین نمی‌کند، بلکه صرفاً در صورت عدم موفقیت پروژه به سرمایه‌گذاران اطمینان از بازگشت سرمایه  به میزان مبلغ ضمانت‌نامه تعهد پرداخت را می‌دهد.

نظرت چیه؟
ارسال نظر
اشتراک‌گذاری
کپی کردن لینک

نظرات

نظر ثبت شده، نظر تو چیه؟